Senos automobilių detalės – pavojus gamtai | ||
Automobiliuose ir kitose transporto priemonėse yra daug detalių, turinčių įvairių agresyvių medžiagų. Šios detalės, kol jos dar pačiame automobilyje, nekelia jokio pavojaus žmogui. Problemos pradeda kilti tada, kai transporto priemonė tampa nebenaudojama ir ji ar jos dalys išmetamos bet kur. Klimato veiksniai, ypač drėgmė, pragaištingai veikia paliktas detales, ir kenksmingos medžiagos patenka į aplinką.Daugelio mūsų, ypač vyresnių žmonių, supratimas apie aplinkosaugą tebėra neigiamai veikiamas su sovietmečiu susijusių prisiminimų. Tada atrodė normalu, kad aplink kolūkio mechanines dirbtuves ar gamyklos kieme telkšo tepalų balos, kad nuodingos gamybos atliekos išmetamos ar užkasamos bet kur . Neseniai spaudoje pasirodė informacija: norint paversti gyvenamųjų namų rajonu Vilniaus senamiestyje stūksančią apleistą gamyklą, teks nukasti apie 8 metrų grunto sluoksnį. Automobilių akumuliatoriuose, katalizatoriuose ir kitose detalėse yra sunkiųjų metalų, kitų agresyvių, vėžį ir kitas ligas sukeliančių medžiagų. Dauguma sunkiųjų metalų -gyvsidabris, švinas, kadmis, chromas, varis, nikelis, cinkas, kobaltas, vanadis, molibdenas, berilis, uranas, stroncis, arsenas ir visa eilė kitų - pasižymi visos sumos arba bent keliomis neigiamo poveikio sveikatai savybėmis. Sunkieji metalai dar vadinami amžinaisiais teršalais. Jie nesuyra, o tik keliauja iš vienos ekologinės nišos į kitą, grėsdami menkai nusakomomis pasekmėmis. Ligos, kurias sukelia šios ir kitos pavojingos medžiagos, dar nėra taip gerai ištyrinėtos, mūsų vaikai gali susilaukti kur kas liūdnesnių pasekmių. Ten, kur yra netinkamai išmetamos didesnės automobilių detalių sankaupos, yra pavojus užteršti gruntinius vandenis. Mes neįpratę vertinti tai, ką turime: Lietuva yra bene vienintelė valstybė Europoje, kuri geriamajam vandeniui tiekti naudoja vien požeminio vandens atsargas. Net ir kaimyninėje Lenkijoje daugelyje vietovių į čiaupus keliauja išvalytas vanduo iš antžeminių vandens saugyklų. Naudojant tokį vandenį, atsiranda įvairių papildomų rizikos atvejų tikimybė. Tai puikiai iliustruoja kaimyninės Estijos pavyzdys. Ten ilgą laiką kaip geriamojo vandens šaltinis buvo naudojamas požeminis vanduo, kol vieną dieną paaiškėjo, kad jo radioaktyvumo lygis giliai slūgsančiuose telkiniuose yra pavojingas. Estijos sostinei Talinui teko pereiti prie vandens tiekimo iš antžeminių šaltinių - vanduo miestui tiekiamas iš šalia jo esančio ežero. Ežeras yra tarp miesto ir jo oro uosto, prieš porą metų žiemą ant šio ežero ledo teko avariniu būdu leistis nedideliam lėktuvui, iš kurio ištekėjo tepalai. Buvo iškilusi grėsmė visam sostinės geriamojo vandens tiekimui, bet, laimei, viskas baigėsi gerai. Šis pavyzdys gana neblogai iliustruoja, kad gruntinius vandenis turėtume saugoti kur kas labiau, nei saugome dabar. Pavojingų transporto priemonių detalių tinkamas tvarkymas yra viena iš tokių veiksmų dalis. Akumuliatorius bei kitas detales, turinčias kenksmingų medžiagų, draudžiama šalinti kartu su komunalinėmis atliekomis. Tokios atliekos turi būti renkamos atskirai, ta skirtose talpyklose. Lietuvoje veikia pavojingų atliekų surinkimo ir perdirbimo sistema. Pavojingų atliekų talpyklos yra įrengtos daugelyje prekybos centrų. Automobilių servisai turi prievolę informuoti gyventojus apie jų automobiliuose esančias pavojų keliančias detales ir jų nukenksminimo tvarką, jie atlieka ir tokių detalių surinkimo funkciją. Beje, kai kurios automobilių detalės, turinčios kenksmingų medžiagų, gali sudaryti jų savininkams ir uždirbti litą-kitą. Tarkim, automobilių katalizatoriai yra superkami dėl juose esančių brangiųjų metalų, superkami ir akumuliatoriai. Galų gale, ne vien šios minutės uždarbis yra svarbu. Jei dažniau žiūrėsime į gamtą kaip į savo kiemą, ilgalaikėje perspektyvoje laimėsime daugiau. Projekto rėmėjai
ROTOKSEMA
| ||
Nuoroda: http://www.jumsinfo.lt/lt/straipsniai/senos_automobiliu_detales__pavojus_gamtai/ ©2005-2024. JUMSINFO. Visos teisės saugomos. |